Maak kennis met Herman, AirHelp’s eerste robot-advocaat

21 maart 2017

NEW YORK , 21 maart 2017 – AirHelp, een start-up die opkomt voor de rechten van vliegtuigpassagiers, onthult vandaag een doorbraak in juridische technologie met de lancering van Herman, een revolutionaire robot-advocaat die het claimproces versnelt en optimaliseert.

Herman is specifiek ontworpen met het doel snel en efficiënt het claimproces voor vertraagde, geannuleerde en overboekte vluchten te doorlopen. Herman maakt deze ingewikkelde en tijdrovende procedure toegankelijker en kostenefficiënt voor de consument.

Herman is in de afgelopen vier jaar ontwikkeld door het wereldwijde juridisch team en de technologie-ontwikkelaars van AirHelp, en bevat data van duizenden rechtszaken in 30 rechtsgebieden. Wanneer een claim in het systeem wordt ingediend, checkt het kunstmatige brein van Herman alle relevante gegevens, zoals uitvoerende luchtvaartmaatschappij, de luchthaven van vertrek, de luchthaven van aankomst en het land van herkomst van de passagier, en komt razendsnel met de beste opties voor het juridische proces, waarbij elk risico op menselijke fouten wordt vermeden.

Het claimen van compensatie voor een vertraging, annulering of overboeking van een vlucht is vaak een ingewikkeld proces. AirHelp heeft meerdere regels, variabelen en factoren die in beschouwing moeten worden genomen om een claim te kunnen indienen, en om een juridisch proces te kunnen starten. Herman doet dit niet alleen foutloos, hij maakt het evaluatieproces aanzienlijk korter, wat kosten bespaart voor de klant in het claimproces.

Omdat er zoveel factoren in beschouwing moeten worden genomen, is het niet verwonderlijk dat slechts twee procent van de acht miljoen passagiers die recht hebben op compensatie, deze daadwerkelijk claimen. Dit resulteert in een bedrag van ruim € 2.3 miljard dat ieder jaar blijft liggen. De ontwikkeling van Herman is onderdeel van AirHelp’s missie om het proces van het claimen van compensatie eenvoudiger en efficiënter te maken, met zo min mogelijk gedoe voor de consument.

“Als bedrijf zijn we niet in staat de regelgeving op het gebied van compensatie voor vluchtvertraging te veranderen, maar we zijn vastbesloten om het proces soepeler, sneller en eerlijker te maken voor de consument. Herman is een primeur in onze branche, die met behulp van kunstmatige intelligentie de snelheid van het claimproces zal transformeren, en hopelijk meer consumenten zal aanmoedigen te claimen wat hen rechtmatig toekomt,” aldus Christian Nielsen, hoofd juridische zaken bij AirHelp.

In de testfase is Herman flink op de proef gesteld, hij heeft meer dan 35.000 claims getoetst in 30 verschillende rechtsgebieden. Hieruit bleek dat er minder dan een seconde nodig was om het meest optimale proces voor de claim te bepalen. Handmatig kan dit afhankelijk van de complexiteit van de claim zeker 20 minuten in beslag nemen. Zeker bij complexe claims die worden ingediend voor reizen die bestaan uit meerdere aansluitende vluchten biedt Herman uitkomst.

Op dit moment wordt Herman uitsluitend gebruikt om het proces van het claimen voor compensatie voor vertraagde, geannuleerde of overboekte vluchten te verbeteren. AirHelp heeft echter de ambitie om hun technologie en software verder te ontwikkelen om zo niet alleen vliegtuigpassagiers, maar ook consumenten die te maken krijgen met andere juridische conflicten te helpen.