CLIA cruisetrends 2020: van responsible tourism tot steeds meer cruisende millennials

16 december 2019

Focus op ecologische duurzaamheid, responsible tourism en de opkomst van de plasticwerende passagier. Cruisetrends die Cruise Lines International Association (CLIA) voor het jaar 2020 signaleert in het nieuwste Cruise Industry Outlook rapport.

Een cruisevakantie blijft populair. Volgens de laatst bekende cijfers boekten in 2018 113.000 Nederlanders en ruim 7 miljoen Europeanen een cruise. Wereldwijd komt het aantal cruisepassagiers naar verwachting in 2020 uit op 32 miljoen. De groeiende vraag naar cruisevakanties en de bijbehorende milieu-impact plus de impact op de bestemmingen waar cruiseschepen aanmeren, vertalen zich in een aantal trends voor het nieuwe jaar.

Cruisetrends 2020

1. Ecologische duurzaamheid
De ontwikkeling van nieuwe, duurzame technologieën en het gebruik van schonere brandstoffen is topprioriteit in de cruise-industrie om de milieu-impact te verkleinen. Zo zal in 2020 44 procent van de nieuwe schepen op Liquified Natural Gas (LNG) varen en wordt 68 procent van de schepen gefilterd met Exhaust Gas Cleaning Systems (ECGS), ook wel bekend als scrubbers. De nieuw te bouwen schepen die niet varen op LNG, krijgen ook dit ECGS-systeem. Tot slot beschikken alle nieuw gebouwde schepen over Advanced Wastewater Treatment Systems om afvalwater te zuiveren en wordt 88 procent van de nieuwe schepen uitgerust met shore-side power oftewel walstroom.

2. Responsible tourism en samenwerken met cruisebestemmingen
Met de groei van het aantal cruisepassagiers, neemt ook de verantwoordelijkheid voor cruisemaatschappijen toe om respectvol om te gaan met de cruisebestemmingen en met steden en lokale regeringen samen te werken. Zo zijn het managen van de passagiersflow en een divers excursieaanbod waarvan ook de lokale markt profiteert belangrijke aandachtspunten.

3. Cruise en citytrip ineen
Een cruise laat zich goed combineren met een citytrip voor of na de cruisevakantie. Zeker 65 procent van de ondervraagde reizigers brengt een paar extra dagen door bij de opstaphaven of aanmeerlocatie.

4. Reduceren van wegwerpplastic
Duurzaam denken en doen is steeds belangrijker voor reizigers. Zeker acht van de tien cruisepassagiers recyclet (82 procent) en vermindert het gebruik van wegwerpplastic (80 procent) tijdens de reis. Zeven van de tien ondervraagde passagiers gaven in het CLIA-onderzoek aan geen plastic rietjes meer te willen.

5. Generation X en millennials ontdekken de cruise
Het beeld van een cruisevakantie verandert. Zo denkt 66 procent van Generation X (36-55 jaar) en 71 procent van de millennials (21-35 jaar) positiever over cruises dan twee jaar geleden. In 2018 boekten in Nederland zo’n 13.000 millennials een cruise, 2000 meer dan een jaar eerder.

6. Solo-cruisepassagiers
Het aantal singles neemt niet alleen in Nederland, maar ook wereldwijd nog altijd toe. Daarom houden steeds meer cruisemaatschappijen rekening met de wensen van soloreizigers. Zo zijn er steeds meer studio cabins, activiteiten voor singles en solo-lounges op cruiseschepen en verdwijnen toeslagen voor alleenreizenden.

7. Korte cruisevakantie tussendoor
Reisperiodes en reiswensen veranderen continue. Zo zoeken veel reizigers naar korte vakanties voor tussendoor. Cruisemaatschappijen spelen hierop in met cruises van drie tot vijf dagen met kortere vaarroutes naar verschillende bestemmingen.