Cruise Lines International Association noteert aanzienlijke groei van Europese cruisepassagiers in 2016

15 maart 2017

CLIA, de internationale brancheorganisatie van cruiserederijen, maakte vandaag bekend dat de Europese cruisemarkt in 2016 met 3.4% gestegen is naar 6.7 miljoen passagiers. Nederland daalde met 4% en telde in 2016 101.000 passagiers.

De Europese groei is vooral te danken aan de belangrijkste markten Duitsland ( 11,3% groei naar meer dan 2 miljoen passagiers) en Groot-Brittannië en Ierland (5.6% groei naar 1.9 miljoen cruisepassagiers). Andere belangrijke Europese cruisemarkten zijn Italië, Frankrijk en Spanje.

Nico Bleichrodt, voorzitter CLIA Nederland, licht de Nederlandse afname toe: ‘De vraag uit de grotere markten en met name uit Amerika verschoof door de geopolitieke situatie in het Middellandse Zeegebied naar Noord-Europa, waarbij vooral cruises uit Nederland in trek zijn. Hierdoor is de capaciteit voor lokale verkopen van cruises met vertrek uit eigen land onder druk komen te staan.’

Het Caribisch gebied nam sterk in populariteit toe: maar liefst 16% meer Nederlandse cruisegasten kozen voor de Caribbean. De belangstelling van Nederlanders voor het Middellandse Zeegebied bleef vrijwel stabiel. 37% van alle Nederlandse cruisers kozen voor dit gebied.

De Europese cruisemarkt als geheel toont al 10 achtereenvolgende jaren groei en ook de vijf jaren trend is positief op alle Europese markten. Net als in voorgaande jaren kiezen vier van de vijf Europeanen een cruise in Europa. De helft daarvan kiest voor het Middellandse Zeegebied waarmee het de populairste bestemming blijft.

CLIA Europe voorziet verdere groei in 2017, ondanks geopolitieke omstandigheden en tijdelijk afgenomen capaciteit in enkele regio’s. Ook CLIA Nederland is positief: ‘Uit onderzoek gedaan door TNS NIPO in 2015 blijkt dat 31% van de Nederlanders van plan is ooit een cruise te maken, waarbij 6% aangeeft dit binnen drie jaar te willen doen. De propositie van cruisevakanties is nog te onbekend bij de Nederlandse consument en kent daardoor nog een uitstel gedrag. Onderzoek heeft aangetoond dat de belangstelling er is. In combinatie met de toegenomen capaciteit rekenen wij op groei in 2017’, zegt Nico Bleichrodt.

 

Key figures CLIA Europe:

  • 6.674.000 Europeanen boekten een cruise in 2016, met een gemiddelde duur van 8 dagen.
  • Duitsland is de belangrijkste markt in Europa met 2.018.000 passagiers, een groei van 11,8 per cent in een jaar– een buitengewoon resultaat.
  • Het Verenigd Koninkrijk, met een 5.6% toename beleefde een recordjaar met bijna 1.9 miljoen passagiers.
  • Spanje groeide met 4.2%, waarmee het herstel na de economische crisis in 2014 wordt voortgezet.
  • 4 van de 5 Europeanen namen een Europese cruise. Het Middellandse Zeegebied blijft de belangrijkste bestemming, maar met een groei van 2.1% in 2016, is Noord-Europa in opkomst.
  • 18.3% van de schepen werd in 2016 ingezet in het Middellandse Zeegebied en 11,1% in de rest de Europa.
  • 39 cruise rederijen opereren in Europa, met in totaal 123 schepen.
  • Het
  • 2015 European Economic Contribution Report stelde vast dat de cruise industrie in Europa een belangrijke bijdrage aan de economie levert: in totaal € 41 miljard. De cruise industrie levert 360.571 banen op en meer dan € 11 miljard aan arbeidsloon.

Meer informatie over Cruise Lines International Association op www.cruising.org Informatie over CLIA Nederland is te vinden op www.clia.nl