Meerderheid Nederlanders neemt ook een Social Media vakantie

20 augustus 2013

De populariteit van sociale netwerken ten spijt: uit onderzoek van vliegticketzoekmachine Skyscanner blijkt dat het gebruik van sociale media bij een meerderheid tijdens de vakantie daalt. Een aanzienlijke groep logt tijdens de vakantie zelfs helemaal niet in.

Op vakantie gaan betekent voor velen eventjes afstand nemen van het dagelijks leven. De meerderheid van de Nederlanders doet dit niet alleen letterlijk, maar neemt ook online eventjes een break. Voor 37% van de ondervraagden betekent vakantie namelijk ook afstand nemen van het gebruikelijke sociale netwerk van vrienden en familie door het contact met het thuisfront te beperken tot het strikt noodzakelijke. SMS is nog steeds een populair communicatiemiddel (20%) maar is ingehaald door berichtendiensten zoals WhatsApp, Facetime en Skype (22%). De populariteit van deze laatste diensten neemt toe naarmate de leeftijd afneemt: het omslagpunt ten koste van SMS ligt al in de categorie 50 tot 60 jarigen, terwijl van de vakantiegangers onder de 40 nog maar 16% gebruik maakt van SMS. Facebook als communicatiemiddel met het thuisfront is maar bij 11% populair.

Vertellen hoe leuk de vakantie wel niet is, doen Nederlanders thuis wel zo blijkt dan ook uit het Skyscanner onderzoek. Van degenen die tijdens hun vakantie inloggen op een sociaal netwerk, doet 23% dat vooral om vakantie ervaringen te delen, de overige 77% geeft als belangrijkste reden aan zo op de hoogte te blijven van het wel en wee van het thuisfront. Van de respondenten die aangaven gebruik te maken van Social Media (94% van alle ondervraagden), gaf meer dan 34% aan tijdens hun vakantie helemaal niet in te loggen. Bijna 53% doet dat wel, maar minder vaak dan thuis. Slechts 10% doet dit even vaak als thuis en maar 3% gebruikt de vrije tijd om juist vaker in te loggen op een sociaal netwerk. Leeftijd maakt wel enig verschil: bij de jongere Social Media gebruikers onder de 30 geeft 28% aan helemaal niet in te loggen tijdens hun vakantie, 50% minder vaak en 22% even vaak.

Nog maar iets meer dan 9% van de vakantiegangers stuurt een ansichtkaartje. Van de ouderen moeten we het ook niet hebben om nog zo’n leuke handgeschreven kaart te ontvangen: slechts 12% van de 60-plussers neemt deze moeite en dit aantal is precies even hoog als in de leeftijdsgroep onder de 30.

Over Skyscanner:

·         Skyscanner is Europa ’s leidende vliegticketzoekmachine die direct miljoenen vluchten van meer dan 1000 luchtvaartmaatschappijen en ticketwebsites vergelijkt.

·        Skyscanner is opgericht in 2003 door de drie IT professionals Gareth Williams, Barry Smith and Bonamy Grimes en is de nummer 1 vliegticketzoekmachine in Europa en de nummer 3 wereldwijd met meer dan 50 miljoen bezoekers per maand.

·        De website is beschikbaar in 40 landen en 30 verschillende talen.

·        De zeer goed beoordeelde gratis mobiele app van Skyscanner is beschikbaar voor iPhone, iPad, Android, Windows, BlackBerry en Windows 8 apparaten en is meer dan 20 miljoen keer gedownload.

·        Het hoofdkantoor is gevestigd in Edinburgh met een tweede kantoor in Glasgow. Skyscanner heeft ook kantoren in Singapore en Beijing en is van plan om in 2013 een kantoor te openen in Miami.