Vliegtuigpassagiers in Nederland in 2016 recht op 90 miljoen aan compensatie

12 april 2017

Maar ongeveer 1% van de Nederlanders maakt gebruik van hun recht op compensatie voor ondervonden vertraging, annulering of overboeking. Zo laten passagiers die in 2016 vanuit Schiphol vertrokken gemiddeld € 351,- per persoon liggen door geen vergoeding te claimen.

Uit gegevens van AirHelp, een start-up die opkomt voor de rechten van vliegpassagiers, blijkt dat in 2016 ruim 260.000 passagiers die vlogen vanaf of naar Nederland te maken kregen met een vertraging, annulering of overboeking. Volgens EU-wetgeving hebben deze passagiers recht op een vergoeding die kan oplopen tot wel € 600,- afhankelijk van de afstand van de vlucht. Goed nieuws is dat dit bedrag alsnog geclaimd kan worden.

Hoewel het on-Nederlands lijkt dit soort bedragen te laten liggen, is het wel te begrijpen. De wetgeving op het gebied van passagiersrechten is gecompliceerd. Voor passagiers is het vaak onduidelijk of de vertraagde of geannuleerde vlucht recht geeft op een compensatie of dat de luchtvaartmaatschappij zich kan beroepen op overmacht. Uiteindelijk claimt maar ongeveer 1% van de gerechtigde passagiers hun recht op compensatie.

Overboeking
Overboeking, zoals recent in het nieuws kwam met een passagier van United Airways die hardhandig uit het vliegtuig werd verwijderd, is een verhaal apart. Luchtvaartmaatschappijen rekenen erop dat een aantal passagiers niet op komt dagen (no show) of annuleert, waardoor ze meer stoelen verkopen dan er beschikbaar zijn en zo vol mogelijk vliegen. Als er minder no-shows of annuleringen zijn dan verwacht, is het vliegtuig overboekt. Gelukkig komt het zelden voor dat passagiers uit het vliegtuig moeten worden gezet door een overboeking. In 2016 was er bij minder dan 1% van de Nederlandse claims bij AirHelp sprake van een overboeking. In de Verenigde Staten ligt dat veel hoger.

Het doel van AirHelp is om het claimproces inzichtelijk en makkelijk te maken. Wie in de afgelopen drie jaar te maken kreeg met een vlucht die (met meer dan drie uur) werd vertraagd, geannuleerd of overboekt, kan recht hebben op een financiële vergoeding. Een tool op de website van AirHelp geeft direct inzicht. Het kost maar 3 minuten om dit hier te checken.